tisdag 19 juli 2016

Lyxigt strandfiske!

Senaste veckan så har jag fiskat en hel del från stranden, detta var dels på grund av fisketarmen men också dels för min morbror Douglas som kan fisket i området väldigt bra.

Detta var det positiva, det negativa var att det första han sade om fisket var att säsongen nu var skit... Fisk finns alltid dock och den fisken måste äta så därför gav vi oss ut på fiske i alla fall.

Första dagen, eller rättare sagt kvällen så kör vi två spinn och ett mete. Spinnen riggades med Douglas egenbundna dunderflugor och ett sänke för att få ut dem medan metet hade en bit bläckfisk på sig.


När vi kommer fram så möts vi av en rejäl vind som försvårar kasten och ett utgående tidvatten. Vi antog att kasten var mer för motion än fångst men det sket vi i, vi skulle fiska!


Det första som kom upp var en hungrig babykrabba som ville ha flugan, ett foto senare så fick den simma tillbaka. 

Jag och Douglas kastar vidare och några bredvid oss får en liten flundra. En kille råkar kasta över min lina som blir slak ett litet tag, jag vevar in och känner en tyngd! Kan det vara fisk? En baddarkrabba? Eller något annat fräckt!? Jag vevar på och det visade sig vara någons lina med en större krabba på som självmant hoppar av.


Havet blev lite renare i varje fall :)

Vinden lugnar ner sig men vi valde att dra oss hemåt för fortsatt fiske under morgondagen.


Nästa dag fiskar vi på ett annat ställe där vi utgår från tidvattnet, vilket är mitt på stekheta dagen... Vi fiskar på samma sätt fast nu stod jag i knädjup vatten och kastade vilket svalkade härligt.

Inte mycket hände för oss så jag unnade mig en paus med mitt hemliga kylningsvapen, en iskall Root Beer! (vilket är läsk :p)

Detta kändes så lyxigt så att jag behövde göra en liten specialbild.


Några andra fick dock en riktig baddarhaj

Ett napp på metet var allt som hände för oss så nästa dag fick bli extrem...

Vi gick upp 5.30 morgonen därpå...
Detta var för att fånga predatorerna som ville jaga med mörkret som skydd.
Spinn var den enda metoden vi körde och precis som dagen innan så var det knädjupt vatten jag kastade ifrån och även om det inte blev några napp den morgonen så var det bland det mest fridfulla fiske jag haft med svag vind framifrån och soluppgång i ryggen. Den dagen var vi tomhänta men nöjda.

Nästa morgon skulle det dock fångas fisk!
Vi köpte mussla som bete och alla tre spön var riggade för mete.
Allt satt i sina rätta platser och nu skulle vi bara vänta!
Strax därpå så hugger det på det tredje spöt vilket jag fick börja med, mothugget sitter och upp kommer vad som ser ut som en öring men är en vekfisk!

Ny art för resan för mig och en kul fångst.

Strax därefter får Doug ett hugg på samma spö fast det är hans tur nu att dra upp. Den här gången dyker en hundhaj upp!

Jag missar två hugg och Doug missar ett men vi går hem nöjda båda två.

Imorgon åker jag till Pennsylvania en kortis med släkten och när det finns sjöar som håller bass så ska man bassa på (haha) så vi får se vad jag får där. Simon har även vart i gullmarn men jag får nog pressa honom lite till för att skriva. Jag kommer även fiska på här flitigt i ett försök att fånga rocka vilket ses som en skräpfisk :p. 

Tills min nästa rapport, simma lugnt //Götelaborgarn fast i USA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar