fredag 29 juli 2016

Gullmarn!


För några veckor sedan så bestämde sig jag, min lillebrorsa oskar och Hasse för att dra och fiska lite arter i gullmarn.  Målet för mig och oskar var att ta mya arter till artjakten och till våra artlistor. Direkt när vi anländer till så slänger vi i våra bottenmeten och det dröjer inte länge innan jag kan ta min 42:a art i Sverige! Blågylta! Detta var en väldigt efterlängtad art för mig och det var också den arten jag verkligen hoppades att jag skulle ta denna blåsiga dag. 

Min  lillebror som är en lite mer ovan havsfiskare hade det lite kämpigt i början med att sätta mothuggen, men detta kontrade han snabbt med 2 berggyltor över halvkilot.


Snart lyckades även oskar ta både glyskolja och blågylta 


Dagen fortsatte att gå och jag hade fortfarande inte tagit min glyskolja. Detta gjorde tillsammans med en blandning med hunger att jag tillslut tappade humöret och gick och tog en fika. Det visade sig vara en bra idé för precis efter jag gjort det så fick jag på min efterlängtade glyskolja 
 

Nu hade vi tagit det mesta som gick att ta på denna platsen så vi tänkte gå och byta plats till ett ställe där det ska finnas mycket randig sjökock. Men innan vi skulle gå så bestämde vi oss för att ta lite berggylta. Efter ett tag så fick jag ett bottennapp som vägrade lossna så då fick jag idén att klättra upp för berget och försöka dra loss det från en annan vinkel. Precis när jag börjat klättra så känner jag hur spöt håller påsatt ryckas ur handen på mig. Jag undrar vad det är för någon konstig fisk som tagit min räka och försöker veva in ganska långsamt så jag misstänker att det kan vara en torsk. När fisken kommer upp till ytan så kan vi konstatera att det är en torsk. Torsken är ju fredad i gullmaren så vi håvar snabbt upp den och tar lite snabba bilder innan den får simma tillbaka. 
 

Nu byter vi ställe och vi hinner inte mer än att slänga ut bottenmetena innan vi märker att platsen är invaderad av småvitling. Vi tycker detta är lite tråkigt efter ett tag och eftersom allihopa tagit flera vitlinglyra var så bestämmer vi oss för att byta plats igen. Denna platsen ligger på en lite svårtillgänglig plats så efter lite kämpande för att ta sig dit. När vi kämpat oss fram så märker vi direkt att det inte är någon vitling invasion här. Det bådar gott för att vi ska kunna ta den randiga sjökocken. Oskar var först ut med att ta fisk på denna platsen. Det var en makrill som blev en god middag. 

Oskar var även snabb med att ta dagens mest spektakulära fångst. En randig sjökock. Eller hur han själv föredrar att kalla den: striped seacock. 


Nu var vi alla lite smått avundsjuka och vi försökte alla att ta striped seacock. Tyvärr lyckades ingen av oss och de coolaste som kom upp efter sjökocken var nog Oskars livs första plattfisk. En sandskädda. 

 

Oskar fullkomligt utklassade mig på fiskefronten de sista timmarna. Han tog flera nya arter och han gjorde stora framsteg in mot artfiskare världen. Till sist så vill jag tacka Hasse för (H)hans expertis och för skjutsen. Det var riktigt kul att hänga med tyckte både jag och oskar. 

/Simon

1 kommentar: