söndag 3 juli 2016

Det där "spännande" fisket...


Det hela började med att någon sade lycka till och jag svarade med tack...

Jag och pappa åkte ut på turbåten "Sea Star III" för bottenmete efter främst Sommarvar och Svart Havsabborre och med bra väder i hand så verkade dagen var helt perfekt för båtfiske.


Vid första driften så fångas direkt en "keeper", alltså en sommarvar över 18 tum. Jag kände strax efter lite pill och gjorde ett mothugg, jag kände ingenting och fiskade på, senare när tacklen lyftes in för en till drift visade sig att mothugget faktiskt satt och en liten flundra kom upp. Tänkte inte på bild då avkrokningen tog lång tid och jag väntade mer fisk. Det var resans misstag...

Andra driften hugger det på men mothuggen sitter inte (min teori är att Amerikanarna använde för stora krokar då vi fiskade med 1/0or efter fiskar som säkert även skulle ha problem med tvåor och vi var lata med packningen för detta.)

Några drifter senare så sitter dock första firren för Pappa, en till liten flundra!


Fisket fortsätter med några pill, samt god mat och läsk. Friden avbryts när jag missar ett hugg och pappa som sitter bredvid mig får hugg direkt efteråt som sitter.


En liten (och tydligen fredad) svart havsabborre dök upp till pappa och jag får skämmas.

Detta händer en gång till någon timme senare med en till havsabborre men efter detta så avtar fisket då båten börjar driva så fort så att det blev riktigt svårfiskat. Solen försvinner också i sista timmen och jag åker hem tomhänt men glad!



Fisket ute på vattnet var nämligen väldigt trevligt med pratglada Amerikaner och gött väder, vi såg även delfin på nära håll samt en nyfiken haj på runt en meter som ville se vad som hände runt båten.

Jag har även fiskat lite från stranden men utan mer än några napp. Fiskarna är inte riktigt så talrika här men dem är lite större. Jag har hört om många spännande arter för småfiske men vattnet är så grumligt så det är ingen idé. Jag tänker nöta på längs stranden här men jag hoppas på en dag med sötvattenfiske där jag gärna vill ta mal eller bass. Simon är för tillfället borta men är äntligen lite mer skrivsugen och legenden säger att han har varit på vinga.

Spännande rapporter väntar, men tills dess, skitfiske! //Crille

2 kommentarer:

  1. Kul rapport!! Ser fram emot första fångsten!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick ju en liten flundra ;) Ska även dra ut imorgon kväll för jag är ledig då!

      Radera