måndag 13 juni 2016

Artfiske på Getterön

Jag (Simon) och Christian hade snackat ihop oss med Hasse Lindqwist att vi skulle få hänga med han ner till Varberg och köra arttävling. Detta gjorde vi samma dag som Artjakten började så vi såg det som en chans att få en bra start i tävlingen. Innan vi åkte så tänkte vi ta några snabba lätta arter som finns i Delsjö-området medans vi väntar på att Hasse ska bli klar med jobbet. Den första arten för dagen fick bli den annars lätta arten Regnbåge. Idag var den dock inte lätt och både jag och Christian fick kämpa länge för att ens få dom att hugga. När jag till sist fick en att hugga så slet den sig precis när vi skulle lyfta den ur vattnet. Vi bestämde oss efter ett tag för att gå därifrån och rigga upp ett friline mete med stora maskar på. Så fort vi slängde i metet så högg det och upp kom art nummer 1 i artjakten för mig. En regnbåge



Precis när vi hade släppt tillbaka fisken så ser vi att Hasse är redo att åka så vi slänger in spöna i bilen och gör upp en plan för dagen. Då kommer Christian med den briljanta idén att vi borde ta Öring och Elritsa i bäcken som rinner vid Delsjön. Både jag och Hasse tyckte det lät som en bra idé. Vi åkte ner till bäcken och riggade upp spöna. Christian ville vara först på spöt som var riggat för Elrista eftersom han aldrig tagit arten innan. Medans han försökte ta Elritsa så bestämde jag mig för att ta en Öring men innan ja ens hann sätta mask på kroken så hörde jag glädjetjut från Christian. Ny art i Sverige för Crille och hans första art i Artjakten. 
Christian med sitt stiligaste ansiktsuttryck.
Nu var det min tur att ta Elritsan och det tog inte många sekunder innan det satt en Elritsa på kroken för mig också. 

Nu när både tagit Elritsan så var nästa utmaning att överlista den lättskrämda bäcköringen. Efter att ha smugit runt i skogen i fem minuter så kunde både jag och Christian bocka av arten på
 Artjakten-listan. 
Christian lika stilig som vanligt. 
Nu när vi tagit alla arter vi ville ha här i Göteborg så var det dags att åka ner till Varberg. Vi hoppade in i bilen och snackade massa fiske på vägen ner till Getterön. När vi kommit fram så berättar Hasse att han ska fika med några kompisar och att han måste lämna mig och Christian här själva i några timmar. Så jag och Christian går ner till vattnet och riggar upp våra spön. Jag går för bottenmete medans Christian vill mikrofiska. Det tar inte alls många minuter för en liten Berggylta att komma upp över ytan 

När jag dragit Berggyltan så är det helt stendött på mitt bottenmete men för christian som står 50 meter längre bort och mikrofiskar så nappar det på som aldrig förr. Han ropar så gött som hela tiden att han tagit ny art till tävlingen. Här är lite av de fiskarna han tog:
Sjustrålig Smörbult

Stensnultra. 

Nu blir jag lite avundsjuk på hans fiske så jag ber om att få låna hans spö. För mig tog det inte heller lång tid för att få fisk och här ser vi mig och en skärsnultra. 

När jag tagit snultran så dör fisket ut totalt. Ingen fisk på över en halvtimma så vi bestämmer oss för att byta plats. På vägen till den nya platsen så möter vi Hasse som fikat klart. Vi berättar att vi är hungriga men inte vill sluta fiska. Det slutar med att Crille stannar kvar vid Getterön och försöker dra Lerstubb och Bergstubb medans jag och Hasse åker till Donken och köper mat. När vi kommer tillbaka och har ätit berättar Christian att han inte tagit något förutom en liten Torsk men att han däremot hade sett massa stubb. 
En liten Törsk som fick sin frihet åter. 
Nu börjar det även mörkna så nu är det dags att ta på sig varmare kläder och pannlampa. Christian tar täten och drar ut först. Efter ett tag när vi kommer ikapp han så berättar han om att han fått massa lerstubb och även en svart smörbult. 





 Precis när jag ska rigga upp ett spö till piggvar så ser jag en liten Tångspigg som simmade förbi. Jag ropar på Hasse som kommer med spöt som har den minsta kroken. Men denna Tångspiggen var inte lättlurad och ville först inte hugga. Jag agnade om flera gånger med pungräka och hoppades att den ville hugga. Tyvärr var inte detta fallet och jag fick nöta på den i över 20 minuter innan jag äntligen fick den att hugga. Jag blev helt överlycklig när jag fick den upp över ytan. Det var en av mina jobbigaste fiskar någonsin och jag var verkligen helt slut i armarna efter att ha hållit spöt i samma ställning så länge. Tångspiggen blev art nummer 40 för mig i sverige.
En jätteglad Simon med en Tångspigg.


Nu ville jag ta en vilopaus från fisket i ett tag och jag började gå in mot land. Medans jag var på väg mot land så tyckte jag att en tångruska framför mig rörde sig lite konstigt och när jag tog en närmare titt så såg jag att det var en större kantnål. Jag ropar på Crille som kommer springandes med spöt i högsta högg. Denna kantnålen var minst lika svår att lura som min Tångspigg och han fick fiska riktigt länge på den innan det hördes glädjetjut över hela Getterön. 
Christian med sin större Kantnål. 

Medans Christian fiskade på sin Kantnål så hade jag och Hasse fått syn på något som vi trodde var små piggvarar eller slätvarar. Vi turades om att fiska på de små och svårkrokade fiskarna tills Hasse sa att det var dags att dra hem. Precis innan Hasse han gå till land så ropar jag att jag tagit en av de små plattfiskarna. Både Hasse och Crille kommer och tittar och vi inser ganska tidigt att munnen är felvänd för att vara piggvar/slätvar. Så vi tror (väldigt väldigt säkra) att detta var en liiiten Rödspätta. 

Nu så är klockan väldigt mycket och eftersom vi ska upp tidigt nästa morgon så bestämmer vi oss för att det är dags att dra hem. På vägen in till land får Hasse och Crille syn på 2 bergstubb som de lyckas fiska upp. Tyvärr har jag inga bilder på det. 

Detta var en väldigt lyckad fisketur med väldigt många nya arter för Christian. (4 st) och en ny art för mig. Både jag och Christian vill tacka Hasse för skjuts och boende nere i Varberg. 

/Simon


1 kommentar:

  1. Grymt inlägg!! Bara kul att ha er på besök, det gör vi om när Chrille kommer tillbaka från Amerika!!

    SvaraRadera