lördag 20 augusti 2016

Gullmarn!...Igen!


Jag (Crille), Simon, Fiskeligan-Hasse och en ny art-nörd, Fredrik gav oss av till Gullmarn för att fiska, plocka nya spännande arter och att fixa en ny profilbild till Facebook (vilket egentligen bara gällde mig).

Väl ut ur bilen så fixade vi fiskegrejorna och promenerade glatt (utom Simon) i regnet till fiskeplatsen.


Hasse lyckades knäppa en snabb bild på mig, Fredrik och Simon innan vi i vår fiskeiver kastar i.

Jag var först på att tackla upp och därmed försten att få fisk.


Vildingutseendet på mig dränks ut av glädjen att fånga fisk, denna en glyskolja vilket inte är ny personlig art utan ny till fisketävlingen artjakten vilket gör den väldigt välkommen.

Sedan så blir det en dubbeldrillning mellan mig och Simon!



Försten upp är Simon med en blågylta! En art jag saknar! Medans jag får...
glyskolja...

Simon fixar två blågyltor till medan jag satt i bottnen och min avundsjuka är på topp!
Väl tillbaks i spelet så fixar jag snabbt art #41, en liten rödnäbba!

Fisket fortsätter hektiskt mellan de fyra art-nördarna där glyskoljor och blågyltor är vanligast.
Fredrik fick en fin berggylta som jag missade bild på och även en stensnultra på en stlk 2a?! Fredrik tog även nya arter i form utav blågylta och glyskolja!


En utav många nya arter för Fredrik

 Hasse, jag och Simon fick även fina blåstrålar som stod ut (min blev profilbild).

Till slut blev vi dock ganska blöta trots regnkläder och vi gav oss till bilen för att torka.

Efter det så blev det lite hamnfiske vilket inte gav mycket så de flesta körde småfiske. Alla drog stensnultra men alla drog inte de små bergstubben direkt. Mina köldstela fingrar kunde inte göra mycket rätt så bergstubbet blev svårt. Dock hade jag inga planer på att ge upp, för de små jävlarna hade gjort det personligt. Jag fiskade på dem i en timma då de andra ville tillbaka till bilen och frågade om jag skulle med. "Inte förrän jag fångar bergstubbet." svarade jag buttert. De hann dock inte öppna dörrarna förrän jag fått den helt meningslösa men ändå så viktiga firren.

Ett glädjevrål senare så sitter vi alla i bilen och väntar ut regnet. Tiden fick vi att passera genom högklassunderhållning som mobiltelefoner och skratt åt fjärtar...

När regnet passerat och vi börjat fisket så välkomnas vi av vitling!


Ännu en ny art till artjakten.

Fisket hade förbättrats men det blev mest vitling och torsk med få avbrott utav berggylta och plattor.

Simon tog även art #45, vilket blev randig sjökock!


Fråga oss inte hur vi fick namnet randig sjökock till havspenis...

Men plötsligt så händer något speciellt, jag får ett typiskt vitling/torskhugg, gör mothugg och känner att fisken förmodligen är på, vevar in lite extra snabbt och helt plötsligt gör den lilla vitlingen ett extremt motstånd för sin storlek.

Detta visade sig dock inte vara vitlingen som gjorde det motståndet, utan en makrill som tog vitlingen på vägen in.


Denna var väldigt sprattlig så man fick vara beredd på rymningsförsök (behövde hålla i hela fisken med två händer och stå hukad så den inte kunde smita), utan bild blir det ju inget till artjakten!

Senare kom mörkret och vitlingen var kvar med en liten överraskning!



Hasse tog en dubblé i vad som verkade som bara vitling, fast under närmre inspektion så märkte vi att den lilla faktiskt var den nära besläktade vitlinglyran!

Sedan efter det prövade jag lyckan i att jaga simpor till artjakten samt pröva mina nya vadare. Vadarna funkade utmärkt men några simpor blev inte av.

Efter det gav vi oss alla hem trötta men nöjda som bara den med trevligt fiske och nya arter till nästan alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar