måndag 30 maj 2016

Gullmarsguidning!

I slutet utav April så hade jag (Christian) auktionerat ut en guidad fisketur som del av en "fundraiser" till klassresan, platsen fick bli gullmarn och dagen fick bli nu i söndags. Familjen som jag åkte ut med hade inte fiskat eller fått särskilt mycket men bristen på erfarenhet ersattes med mycket entusiasm.

Vi lastade på mina spön samt några utav deras spön med inkapslade haspelrullar eftersom jag inte hade tillräckligt själv, sedan åkte vi snabbt till jordfall. Väl på plats tacklar jag först och främst upp familjens spön och visar dem hur de ska göra. Snart lyfter Felix, den äldste sonen skickligt in hans livs första (men inte sista) stensnultra men innan jag hann ta bild så hoppade den tillbaka. Efter en lite mer gnolande med tackel så tjuter dottern, Alexandra till av glädle, en stensnultra! Fisken hade svalt kroken men kom lyckligtvis loss bra och jag kunde ta bild nu


Sedan fiskar syskonen på medan jag tacklar och pappan och lillebror Sebastian inspekterar.
När mitt spö blev till sist färdigtacklat lyfte jag nästan direkt in en gråsej eller bleka, jag tror mer på gråsej dock. 

En snabb bild senare så åker den tillbaka och jag har även stensnultra strax efteråt.
Medan familjen jagar snultror så vänder jag mig till djupare vatten och får upp en plattfisk!

Mina tankar satte sig på bergskädda men munnen var felvänd så då bestämde jag den som någon sandskäddehybrid av något slag p g a att den inte såg ut som sandskädda riktigt och fångades inte på sandskäddebotten.

Allihopa fortsätter fiska på och jag lyckas bland annat ta en fin stensnultra på 16,5cm och Felix tar en på 13,2. Pappa Folke får också sig en liten snultra men strax efter kommer något udda upp hos Alexandra, efter lite bildinspektion kom vi fram till att det var grässnultra, en art jag inte har!

Efteråt tas det även skärsnultra och Felix avslutar turen med en koloss på över 20cm som blev resans största fisk.

Felix med fisken + fisken i profil

Otroligt vacker färg på denna.

Avslutningsvis vill jag bara tacka familjen Seldén för turen och att jag önskar dem ett riktigt skitfiske i framtiden!

//Crille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar