måndag 23 maj 2016

Artsatsning på Hisingen


Jag (Christian) och Simon hade planerat en satsning nära där Simon bor för att mikrofiska då han hade lovordat platsen med rykten om sjustrålig smörbult och tejstefisk, två arter som jag inte har men gärna tar.

Efter en plan på Hönö som totalkrossades utav väder fick vi sorgset vända hemåt med svansen mellan benen och ingen fisk på kroken. Vi köpte istället proviant (billigt godis) på den utsatta fisketiden och valde istället att köra ett kortare kvällspass efter mörkret.

När vi väl pressade upp oss från våran matkoma gjord av en skum blandning av thaimat och godis så insåg vi när vi såg på klockan att det skulle vara lite tajt tidsmässigt då vi gärna ville upp ur sängen nästa morgon. Vi klädde snabbt på oss och var ute på moppen ännu snabbare!

Väl på plats så började fisket och därmed arttävlingen. När räkorna var agnade på våra storlek 12 krokar i gatlampans sken så kom vi på att det bara var en pannlampa som skulle delas på två skallar. Vi fick turas om per fisk och Simon skulle börja för lampan var hans.
Snart satt en liten svartmunnad smörbult på Simons spö 0-1!

Jag kunde självklart inte vara sämre och medan jag tittade runt så sprattlade det plötsligt till 1-1 med en mysko fisk som visade sig vara en väldigt liten torsk eller vitling.

Dryg som jag var snodde jag ledningen på blindfiske med en vacker svart smörbult i lekdräkt. 2-1!


Nu skulle vi snabbt hem men stället verkade lovande och vi var taggade för morgondagens fiske där.

Nästa morgon vaknade vi lite slött men det skakades av när vi tittade ut genom fönstret och såg hur lovande det verkade. En frukost senare så satt vi på moppen och var ännu mer taggade.

Väl på plats så hivade jag in svart smörbult medan simon hade tacklat om till våran enda storlek 18 krok och ilsket gnetade efter de sjustråliga.


Medan Simon ilsket fortsatte satsa efter ny art så passade jag på att utöka med en stensnultra. 3-1!

Helt plötsligt hör jag ett rop från Simons håll. Mina tankar gick från knivmord till ny art och det visade sig att det senare alternativet var rätt. Simon hade lyckats lura en sjustrålig smörbult, art #39 i sverige och 3-2 i arttävlingen!


Nu var bördan min att lura småfiskarna medan det var Simons tur att hiva fisk. Han lurade både en stensnultra och en svartmunnad smörbult som jag inte fick bild på. Helt plötsligt var det vänt till 3-4 för Simon!

Jag gick runt och försökte på de små sjustråliga i vad som kändes som en timma (var dock säkert en kvart) utan att en enda hängde med ovan ytan då Simon sade att han sett storspigg vilket jag saknar. Jag fiskade i fem minuter till tills jag gav upp och vände mig till spiggstället. Väl där så försökte jag navigera runt snultrorna men spiggen var inte så sugen och just när jag börja tänka på att lite sprattel i spötoppen inte skulle vara fel så var fiskarna som bortblåsta.

Just när fisket verkade som dödast såg jag helt plötsligt 3-4 spigg simma rakt emot min räkagnade krok! En fastnade och fick bli art #35 i Sverige för mig och tävlingen blev utjämnad till 4-4!

Nu när jag kände mig lite självsäkrare på mikrofiskefronten så återvände jag till de sjustråliga och på några få minuter så satt art #36 för mig på kroken. 5-4!


Ett glädjevrål och några bilder senare så fick fisken återvända. Nu var mängdfiske på agendan!

Jag utökade snabbt med en skärsnultra och helt plötsligt vändes tävlingen till 6-4!

Simon kände sig naturligtvis hotad och tog snabbt en spigg men just samtidigt så sprattlade en svartmunnad smörbult framför mig. 7-5!


Nu gav vi oss hemåt för lunch men snart var vi ute på moppen igen!

Väl på plats riggade vi upp och efter ett gäng missade hugg och stensnultror så satt helt plötsligt en rötsimpa på land, det som skrämdes var att den satt på Simons krok! 7-6!

Jag som nästan blivit helt utan napp blev desperat och jag offrade min ära och tillät Simon som kunde platsen bättre kasta dit fisken stod. Nu var det något tyngre på och det tunga var en grann berggylta! 8-6 till mig!


Efteråt så kom pappa och hämtade upp mig och då var arttävlingen slut. Riktigt go helg var det i varje fall med mycket fisk och gött tjöt med trevlig avslutning tack vare berggyltan.

Skitfiske på er! //Christian

1 kommentar:

  1. Fasen vad kul med blogg!! Trevlig läsning och intressant rapport!

    SvaraRadera